Margot rijdt bij de huis-aan-huisservice van A naar Z via B langs de rest van het alfabet. Simpel, want ondersteund door de sexy stem van TomTom of MiepMiep volgt ze de meest efficiënte route. Zo rijdt het op z’n zuinigst en is ze zo klaar.
Dat kan allemaal wel kloppen, zo lang het gaat over stukgoederen, bloemen of picknickboxen. Maar bij de honden uitlaatservice gaat, nee moet, dat toch wel ff anders. Bench open, hond springt er in en rijden maar weer hoor ik je denken. Zou mooi zijn zeg, maar dan bestaat de kans dat ze met haar “Blafbus” minder honden bij de speeltuin aflevert dan ze had opgehaald, omdat de schatjes elkaar hebben opgevreten… Ja sommige eten alles.
We hebben een aantal prachtige benches in de auto en nog ’n reserve plaats met ’n veiligheidshek. We kunnen met gemak ’n stel bakbeesten kwijt, wat tussenmaatjes en ’n stapeltje krieltjes. Maar dan begint de puzzel. Dan wordt het bij elke route doordacht passen en meten, met wie wel of juist niet bij elkaar in de bench passen, willen of kunnen.
Waar ze op het veld als ware matties met elkaar ravotten, rennen en rauzen, is ’t “korties bij dichies” in het bochtenwerk tijdens de rit. Geen pretje als ze tegen elkaar aangedrukt worden of bij het uitrekken dwars over, of zelfs óp de ander terecht komen. Er zijn heus poepescheetjes bij die dat niet uitmaakt maar ook persoonlijkheden die daar in het geheel niet van gediend zijn. Gevolg is dan een luidruchtige knokpartij die Margot maant even te stoppen om de logistieke blaforde te herstellen.
Zodoende kan lang niet altijd de logische route worden gevolgd en komen we op drukke dagen soms wat later aan de deur. Margot rijdt met liefde en plezier “háár doggypad” om de gasten op te pikken, maar zelf heb ik snel moeten leren me niet te bemoeien met die puzzeltocht.
Benchschema “Blafbus” tbv. ritindeling h-a-h-service (voorbeeld ter illustratie):